RUJUKAN : Normaliza Abd
Rahim (2018). Kajian Wacana Dan Strategi Komukasi Teori Dan Aplikasi.
Universiti Malaysia Terengganu (UMT): Kuala Nerus, Terengganu Darul Aman.
JADUAL 1 : JUMLAH BILANGAN KATA
BILANGAN |
|||||
|
KELUARGA SAYA |
NENEK DAN DATUK |
SAYANG ISTIMEWA |
HATI |
JIRAN |
KATA KERJA |
Tersenyum *6 kali *Ms 46-48 Memandang 2 kali Ms 46-48 Menunjuk *3 kali *Ms 46-47 Menolong *6 kali *Ms 46-48 Mengutip *1 kali *Ms 46 Mengemas *1 kali *Ms 46 Bermain *2 kali *Ms 46 Menyimpan *1 kali *Ms 46 Memegang *3 kali *Ms 47-48 Menyapu *3 kali *Ms 47-48 Menyiapkan *2 kali *Ms 47 Memujuk *1 kali *Ms 47 Memanggil *1 kali *Ms 47 Berjalan *2 kali *Ms 47 Menggaru-garu *1 kali *Ms 48 Diusapnya *1 kali *Ms 48 Terdiam *1 kali *Ms 48 Tersengih *1 kali *Ms 48 Menghabiskan *1 kali *Ms 48 Bekerja *1 kali *Ms 48 Ketawa *1 kali *Ms 48 |
Bermain *1 kali *Ms 49 Mencari-cari *2 kali *Ms 49 Berjumpa *1 kali *Ms 49 Menangis *8 kali *Ms 49-51 Mengeluarkan *1 kali *Ms 49 Mengangkat *1 kali *Ms 49 Berlari *1 kali *Ms 49 Menunjuk *1 kali *Ms 50 Berdiri *1 kali *Ms 50 Berjalan *2 kali *Ms 51 Berhenti *2 kali *Ms 51 Tersenyum *1 kali *Ms 51 Memujuk *1 kali *Ms 51 Pegang *1 kali *Ms 51 Duduk *1 kali *Ms 51 Menonton *2 kali *Ms 51-52 Membantu *1 kali *Ms 51 Ketawa *2 kali *Ms 52 Bercerita *1 kali *Ms 51 |
Mendapatkan Menunjukkan Menganggukkan Berpesan Mengasingkan Menghulurkan Memberikan Tersenyum Berkongsi Berjalan Mendoakan |
Tersenyum Berkongsi Berjalan Memerhatikan Menjadi Memakai Menaiki Membeli Menghormati |
Menyusun *2 kali *Ms 59 Mengemas *1 kali *Ms 59 Membaca *3 kali *Ms 59-60 Memberikan *2 kali *Ms 59-60 Berkongsi *2 kali *Ms 59-60 Bersekolah *1 kali *Ms 59 Membelek-belek *1 kali *Ms 60 Tersenyum *1 kali *Ms 60 Dibelinya *1 kali *Ms 60 Merungut *1 kali *Ms 60 Membawa *1 kali *Ms 60 Bercakap *1 kali *Ms 60 Tidur *1 kali *Ms 60 Melihat *1 kali *Ms 60 Bercerita *1 kali *Ms 60 Menemani *1 kali *Ms 60 Mendiamkan *1 kali *Ms 60 Menangis *2 kali *Ms 61 Memujuk *1 kali *Ms 61 Berdoa *1 kali *Ms 61 Melambai-melambai *1 kali *Ms 61 Menjenguk *1 kali *Ms 61 |
KATA ADJEKTIF |
Istimewa *3 Kali *MS 43-52 Gembira *4 Kali *MS 43-52 Rindu *4 Kali *MS 43-52 Sedih *4 Kali *MS 43-52 Marah *6 Kali *MS 43-52 Keliru *8 Kali *MS 43-52 Puas hati *5 Kali *MS 43-52 Rapat *1 Kali *MS 43-52 Sibuk *2 Kali *MS 43-52 |
Istimewa *2 Kali *MS 42-56 Gembira *6 Kali *MS 42-56 Puas hati *4 Kali *MS 42-56 Sedih *7 Kali *MS 42-56 Banyak *2 Kali *MS 42-56 Baik *8 Kali *MS 42-56 Kotor *1 Kali *MS 42-56 Suka *2 Kali *MS 42-56 Besar *1 Kali *MS 42-56 |
Gembira *6 Kali *MS 45-49 Resah *5 Kali *MS 45-49 Suka *3 kali *MS 45-49 Berat *1 Kali *MS 45-49 Kecil *1 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 *3 Kali *MS 45-49 Baik *2 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 *1 Kali *MS 45-49 |
Ketara *2 Kali *MS 45-59 Gembira *3 Kali *MS 45-59 Bangga *2 Kali *MS 45-59 Pandai *2 Kali *MS 45-59 Banyak *1 Kali *MS 45-59 Rajin *1 Kali *MS 45-59 Suka *1 Kali *MS 45-59 Baik *1 kali *MS 45-59 |
Gembira *6 kali *MS 45-62 Simpati *3 Kali *MS 45-62 Berat *2 Kali *MS 45-62 Sedih *6 Kali *MS 45-62 Sihat *3 Kali *MS 45-62 Sakit *4 Kali *MS 45-62 Kaku *1 Kali *MS 45-62 Suka *2 Kali * MS 45-62 Pemurah *2 Kali * MS 45-62 Panas *1 Kali * MS 45-62 |
KATA NAMA |
Alim Kamilah Ismail |
Alim Abang Imran Kajang Melaka |
Alim Abang Imran Sulaiman Mak Cik Timah Pak Cik Yakub Ahad * 1 Kali |
Alim Cikgu Anis * 10 Kali Abang Imran |
Alim Doktor Sulaiman |
GANTI NAMA |
Saya *9 kali *Ms 46-48
*2 kali *Ms 46 & 48 Dia *3 kali *Ms 46-48 Kami *1 kali *Ms 48. Nya *4 kali *Ms 46 & 48 Itu *2 kali *Ms 46-47 |
Mereka *4 kali *Ms 49-52 Nya *4 kali *Ms 46 & 48
*1 kali *Ms 50 Ini *2 kali *Ms 49-51 Sana *1 kali *Ms 50 Sini *1 kali *Ms 50 Apa *I kali *Ms 50 Mana *2 kali *Ms 52 |
Mereka *2 kali *Ms 46 & 48
*2 kali *Ms 54 Kamu *2 kali *Ms 53-55 Kita *5 kali *Ms 53-55
*4 kali *Ms 53,54 &56
*3 kali *Ms 53 & 55 Ini *5 kali *Ms 53-43 Mana *1 kali *Ms 53 |
Ini *4 kali *Ms 53-43 Itu *1 kali *Ms 57 Apa *1 kali *Ms 57 |
Saya *1 kali *Ms 60 Dia *3 kali *Ms 60 Kamu *1 kali *Ms 60 Mereka *4 kali *Ms 60-61 Nya *2 kali *Ms 60
*2 kali *Ms 60 Apa *1 kali *Ms 60 |
KATA SENDI |
Dalam *1 Kali *MS 46 Ke *6 Kali *MS 46 - 48 Di *5 Kali *MS 46 - 48 Akan * 9 Kali *MS 46 - 48 Untuk * 8
Kali * MS 47 - 48 Kepada *1 Kali * MS 48 Daripada *1 Kali *MS 47 Dari *1 Kali *MS 47 |
Akan *1 Kali *MS 49 Ke *6 Kali *MS 49 - 51 Di *11 Kali *MS 49 - 52 Untuk * 2 Kali * MS 49 & 51 Dengan *1 Kali * MS 49 Dalam * 4 Kali *MS 49 - 50 Kepada *1 Kali * MS 50 Oleh * 1 Kali * MS 50 Dari * 1 Kali * MS 52 Daripada * 1 Kali * MS 51 Tentang * 1 Kali * MS 51 |
Dari * 2 Kali * MS 53 Kepada * 7 Kali * MS 53 - 55 Akan * 2 Kali *MS 54 Untuk *1 Kali * MS 54 Dalam * 3 Kali *MS 54 - 56 Kerana * 1 Kali * MS 56 Ke * 6 Kali * MS 54 & 56 |
Ke *7 Kali * MS 56 - 57 Dengan *6 Kali * MS 56 - 59 Akan * 1 Kali * MS 57 Untuk *8 Kali * MS 57 - 58 Di- * 2 Kali * MS 57 - 58 Dalam * 1 Kali * MS 58 Kepada * 1 Kali *MS 58 Daripada *1 Kali *MS 59 |
Oleh * 1 Kali *MS 59 Akan * 6 Kali * MS 59 - 60 Pada * 1 Kali * MS 59 Kepada *1 Kali * MS 59 Dengan * 5 Kali * MS 59 - 60 Di *2 Kali * MS 59 - 60 Ke *2 Kali * MS 60 - 61 Dalam * 1 Kali *MS 60 |
KATA ARAHAN |
|
MS 23 1.
Panggil
adik-adik dan ibu kamu 2.
Jangan
letak merata tempat 3.
Kamu
beri Sulaiman |
MS 25 “Alim, mari ibu tolong!” |
|
|
KATA TANYA |
Kenapa dengan abang, ibu? *I Kali *MS 46 |
Alim buat apa di sini? *2 kali MS 50, 51 Kenapa ayam dan itik tinggal di
sana? *2 kali *MS 51 |
Di mana beli buah-buahan ini,
bapa? *2 kali *MS 53, 54 Ibu, boleh kita beri Sulaiman sedikit
buah-buahan ini? *2 kali *MS 54 Kenapa Mak CikTimah sedih? *2 Kali *MS 55, 56 |
TIADA |
Kamu, beri saya buku ini, Alim? *3 kali *MS 60 Kenapa dengan abang, ibu? *2 kali *MS 61 |
JADUAL 2: PERBANDINGAN CERITA SOSIAL
|
LATAR |
WATAK |
EMOSI |
TEMA |
KELUARGA SAYA |
·
Kampung ·
Ruang tamu ·
Reban ·
Dalam Kereta ·
Dalam rumah Masyarakat Kampung ·
Masyarakat bandar ·
30 minit |
·
Alim ·
Ibu ·
Bapa ·
Nenek ·
Datuk ·
Aisyah ·
Abang Imran ·
Kak Madinah |
·
Senyum ·
Teruja ·
Ketawa ·
Puas ·
Menangis ·
Marah ·
Sedih |
·
Kekeluargaan |
NENEK DAN DATUK |
·
Kampung
nenek dan datuk di Kajang. ·
Di
ruang tamu ·
Di
reban ayam dan itik |
·
Alim ·
Ibu ·
Bapa ·
Nenek ·
Datuk ·
Aisyah ·
Abang Imran ·
Kak Madinah |
·
Gembira ·
Marah ·
Keliru ·
Sedih ·
Puas hati ·
Rindu |
·
Kekeluargaan |
SAYANG ISTIMEWA |
·
Gembira ·
puas hati ·
sedih |
·
Ibu ·
Bapa ·
Imran ·
Madinah ·
Aisyah ·
Alim ·
Mak Cik Timah ·
Sulaiman ·
Pak Cik Yakub |
·
Rumah ·
Pasar tani ·
Rumah sulaiman ·
Luar rumah Alim ·
Luar rumah Sulaiman |
·
Kekeluargaan |
HATI |
·
Sekolah, ·
Kelas ·
rumah ibu bapa ·
rumah jiran ·
Sebuah masyarakat yang bertanggungjawab dan prihatin
antara satu sama lain. |
·
Ibu ·
Cikgu Anis ·
Alim ·
Rakan-rakan Alim |
·
Gembira |
·
Kemasyarakatan |
JIRAN |
·
Luar rumah ·
Rumah ·
Bilik Alim |
·
Alim ·
Sulaiman ·
Abang Imran ·
Kak Madinah ·
Aisyah ·
Ibu |
·
Gembira ·
Ikhlas ·
Sedih ·
Keliru |
·
Persahabatan ·
Kekeluargaan |
JADUAL 3 : ANDAIAN DARIPADA CERITA SOSIAL
Tajuk Cerita Sosial |
Andaian |
Keluarga Saya |
-
Cerita
ini menceritakan tentang keluarga Alim, seorang budak lelaki berumur 9 tahun.
Keluarga Alim ingin memastikan bahawa Alim kenal setiap ahli keluarga.
Keluarganya terdiri daripada ibu, bapa, abang, kakak dan adik Alim. Hal ini
dapat dilihat apabila Alim menyebut setiap ahli keluarga sambil menunjuk
dengan jarinya ke arah gambar yang terletak pada dinding rumah. Alim sentiasa
ingat nama mereka kerana keluarga Alim menerapkan nilai kasih sayang sejak
awal lagi supaya setiap ahli keluarga mengenali antara satu sama lain. -
Alim
merupakan seorang anak yang suka menolong buat kerja rumah seperti mengemas
permainan. Begitu juga adiknya Aisyah yang diajar untuk mengemas mainan
setelah bermain walaupun kadangkala Aisyah terlupa. Tetapi dia selalu melihat
abangnya, Alim membuat perkara tersebut dan mengikutinya. Alim seorang
kanak-kanak istimewa tetapi mempunyai daya ingatan lebih kuat berbanding
Aisyah. -
Ibu
selalu memuji Alim dan mengingatkan Alim untuk membuat perkara-perkara yang
baik untuk meningkatkan motivasi dalam diri Alim. -
Alim
memiliki sifat ingin belajar yang tinggi. Hal ini dapat dilihat apabila Alim
belajar menyapu sampah daripada Abang Imran dan Kakak Madinah. Kakak dan
abang kepada Alim sering menunjukkan nilai baik hati, bertanggungjawab dan
tolong menolong kerana mereka tahu bahawa Alim seorang adik istimewa. Maka
mereka perlu memberikan contoh teladan yang baik. -
Ibu
Alim memiliki sifat kasih sayang yang mendalam terhadap Alim kerana ibu Alim
sentiasa menunjukkan nilai kasih sayang dalam diri Alim. Ibu selalu memujuk
Alim apabila Alim berasa resah, kecewa dan keliru. Nilai kesabaran dalam diri
ibu Alim juga memberikan ruang kepada Alim untuk mencuba perkara baharu. -
Alim
sentiasa berusaha setiap hari walaupun kadangkala berjaya dan juga gagal
dalam membuat sesuatu. Alim berusaha dengan pertolongan ahli keluarganya.
Walaupun Alim tidak tahu erti sabar dan rajin, dia telah menunjukkan nilai
tersebut dalam dirinya. |
Nenek dan Datuk |
-
Cerita ini memerihalkan tentang Alim dan
keluarganya yang pernah pulang ke kampung. Alim masih ingat bahawa nenek dan
datuknya mempunyai ayam dan itik. Alim sangat gembira dan tidak sabar untuk
bermain dengan binatang ternakan nenek. Hal ini dapat dilihat apabila Alim
terus mencari ayam dan itik apabila sampai di kampung halamannya. Tetapi Alim
sedih kerana tidak melihat binatang yang dicari. Nenek dan datuk terkejut
apabila melihat Alim menangis. Hal ini berkemungkinan nenek dan datuk tidak
pernah melihat Alim menangis dalam keadaan sedih dan marah. -
Alim masih sedih dan buntu malah Alim turut
mengandaikan ayam dan itiknya sudah mati. Hal ini menunjukkan Alim sangat
sayang akan bintang tersebut. Nenek
menunjukkan ayam dan itik dalam reban.
Alim kelihatan sangat gembira. -
Alim seorang kanak-kanak yang lurus. Alim jadi
keliru melihat keadaan rumah nenek dan datuk yang berlainan daripada biasa.
Alim terus menangis. Hal ini menunjukkan Alim mempunyai keadaan dan perasaan
yang tidak stabil. Dia tidak akan berpuas hati jika satu-satu perubahan itu
berlaku. -
Watak nenek dalam cerita ini menunjukkan bahasa
dia seorang yang lemah lembut dan penyayang. Ini dapat dilihat apabila Nenek
cuba memujuk Alim dengan bercerita secara terperinci tentang setiap perabot
dalam rumah tersebut. Hal ini juga berkemungkinan suara nenek yang lembut
dapat memberikan ketenangan dalam hati Alim dan membuatkan Alim berhenti
menangis. -
Selepas itu, Abang Imran, Kak Madinah dan Aisyah
melayan gelagat Alim dengan baik. Mereka kelihatan gembira bersama-sama
sambil menonton televisyen. Alim pula kelihatan gembira kerana dia sudah
dapat melihat sendiri ayam dan itik nenek yang berada dalam reban. -
Rumusannya, nilai sosial terkandung dalam cerita
sosial di atas jelas terpapar dalam diri Alim dan keluarganya. |
Saya yang Istimewa |
- Cerita sosial
''Saya yang Istimewa" menggunakan pendekatan teks cerita pendek. Cerita
sosial ini bertemakan kekeluargaan. Inti pati cerita pendek ini berkisar
tentang seorang anak istimewa, iaitu Alim yang sangat baik hati, suka
berkongsi, dan gemar membantu ahli keluarganya. Sifat mulia yang cuba
ditonjolkan di dalam cerita ini, membuka mata masyarakat untuk menjadi
seorang yang berakhlak mulia sepeerti diri Alim. Begitu juga, kandungan
cerita ini berjaya memaparkan kisah sebuah keluarga yang harmoni kerana,
setiap watak di dalam cerita memainkan peranan masing-masing dengan sangat
berkesan sebagai sebuah ahli keluarga. Antara watak yang terlibat ialah Ibu,
bapa, Imran, Madinah, Aisyah, Alim, Mak Cik Timah, Sulaiman, dan Pak Cik
Yakub. - Cerita sosial
"Saya yang Istimewa" ini, menggunakan penggunaan kata dan ayat yang
mudah agar dapat memberi fahaman yang jelas kepada pembaca tentang isi
kandungan yang ingin disampaikan oleh penulis. Latar yang digunakan dalam
cerita sosial ini adalah di rumah Alim serta rumah jirannya, iaitu Sulaiman.
Di rumah, Alim merupakan seorang yang baik hati serta suka membantu. Di luar
rumah pula, Alim tidak malu bertegur dengan jirannya. Sikap inilah yang perlu
menjadi teladan para pembaca. Selain itu, dari segi perasaan, cerita ini
telah menekankan tiga emosi yang berbeza iaitu, gembira, puas hati, dan
sedih. Alim berasa gembira ayahnya membawa balik banyak buah-buahan dan dia
juga seronok dapat berbahagi makanan kepada jirannya. Alim puas hati setelah
memberikan buah-buahan kepada Sulaiman. Perasaan sedih pula digambarkan oleh
Mak Cik Timah yang berubah air mukanya ketika berbual dengan Alim. -
Cerita sosial , ‘Saya yang Istimewa’ ini banyak
memberi nilai dan pengajaran dalam kehidupan seharian masyarakat. Nilai murni
seperti baik hati, berkasih-sayang, suka berkongsi, suka membantu dan
mengambil berat jelas ditunjukkan oleh watak-watak yang terdapat dalam cerita
ini. Meskipun Alim merupakan anak istimewa, namun sikapnya sangat mulia,
wajar untuk dijadikan contoh oleh masyarakat. Nilai murni yang dipamerkan ini
perlu diserapkan dan dipraktikkan dalam kehidupan seharian. |
Hati |
-
Penceritaan
Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim, 2018), terdapat
cerita yang berjudul Hati. Kisah mengenai cerita yang berjudul Hati ini dapat
dirumuskan bahawa ianya merupakan satu cerita kanak-kanak yang berunsurkan
teks yang pendek sahaja. Penceritaannya mudah untuk difahami dengan
penggunaan bahasa yang mudah. Selain itu, cerita berjudul Hati ini
mengutamakan tema kemasyarakatan serta sampel atau bahan yang digunakan dalam
cerita ini ialah ibu, cikgu, Alim dan rakan-rakan. Cerita ini hanya memegang
watak antara ahli keluarga, rakan-rakan dan di sekolah pula merujuk kepada
seorang guru iaitu Cikgu Anis. Akhir sekali, cerita sosial yang berjudul Hati
ini adalah berbentuk penceritaan kerana terbentuk jalan cerita atau plot
untuk menceritakan perjalanan ceritanya yang didukung oleh penggunaan dialog
untuk setiap watak memberikan ujaran masing-masing. - Berdasarkan konteks dalam Cerita Sosial yang
merujuk kepada Model Penceritaan Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak
(Normaliza Abd Rahim, 2018), terdapat cerita yang berjudul Hati yang
mengandungi tiga bahagian konteks iaitu tatabahasa, latar dan emosi. Untuk
bahagian tatabahasa, menurut cerita sosial yang berjudul Hati, penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua pembaca termasuk kanak-kanak
istimewa. Hal ini kerana susunan struktur ayat dan kosa kata yang sangat
mudah. Selain itu, pada bahagian latar pula, latar yang digunakan adalah di
sekolah, rumah ibu dan bapa serta rumah jiran. Penggunaaan tiga jenis latar
tempat ini dapat menjadikan sebuah penceritaan yang mampu menarik perhatian
pembaca. Manakala bagi konteks emosi pula, cerita sosial Hati ini hanya
menggunakan satu emosi sahaja iaitu emosi gembira. Emosi ini dapat dilihat
pada watak ibu dan Alim iaitu ibunya tersenyum dan bangga dengan Alim yang
pandai dalam segala hal dalam rumah. Jelaslah bahawa, konteks cerita sosial
berjudul Hati mudah untuk difahami dan sesuai untuk semua khalayak. -
Berdasarkan cerita sosial yang berjudul Hati, terdapat beberapa andaian dan
kisah mengenai setiap watak dalam cerita ini. Andaian dalam cerita sosial ini
tertumpu kepada watak Alim yang mempunyai hubungan dengan orang lain selain
ahli keluarganya. Alim menjalinkan hubungan yang baik dengan rakan-rakan dan
guru sekolahnya. Alim pandai bersosial. Selain itu, watak ibu Alim sangat
mengambil berat mengenai Alim kerana dia telah membimbing Alim dari kecil
lagi mengenai persediaan diri untuk Alim mengetahui perkara asas dalam
kehidupan. Ibu Alim menunjukkan sifat kasih sayangnya terhadap Alim dengan
seiring bimbingannya. Malah, watak Cikgu Anis juga memainkan peranan dalam
membentuk kanak-kanak istimewa dengan baik. Cikgu Anis mengajari Alim tentang
pelbagai pendekatan seperti tentang jiran dan lebih kepada cara untuk
berdikari. Lantaran itu, Cikgu Anis juga menunjukkan kesedaran mengenai
nilai-nilai murni kepada Alim dan rakan-rakam sekelasnya. Sebagai rumusannya,
berdasarkan cerita sosial berjudul Hati ini, terdapat nilai baik hati, kasih
sayang, ambik berat, ikhlas, jujur, berkongsi, berterima kasih,
hormat-menghormatu dan rajin dalam diri setiap watak yang terlibat. |
Jiran |
-
Penceritaan
Nilai Sosial Melalui Cerita Kanak-kanak (Normaliza Abd Rahim, 2018) iaitu
sebuah cerita yang berjudul jiran. Jiran merupakan kisah seorang kanak-kanak
yang bernama Alim yang tinggal bersama-sama keluarganya. Alim dan keluarga
tinggal bersebelahan dengan jiran mereka yang bernama Sulaiman. Cerita ini
memaparkan gaya penceritaan yang ringkas serta teks yang tidak berat untuk
kanak-kanak. Menggunakan kata dan ayat yang mudah, ianya sangat senang
difahami golongan kanak-kanak. Nilai sosial yang diberi pendekatan di dalam
cerita jiran ini ialah baik hati. Alim ialah seorang budak lelaki yang baik
hati dalam berkongsi apa sahaja yang dimilikinya, tidak kira sama ada
berkongsi dengan adik-beradiknya atau jirannya. Ia jelas menunjukkan nilai
sosial yang positif. Nilai ini patut dicontohi dan dijadikan panduan dalam
hidup. -
Selain
itu, nilai yang ingin dipaparkan dalam cerita sosial jiran ini ialah nilai
kasih sayang. Iaitu kasih sayang ibu bapa terhadap anaknya, serta kasih
sayang adik terhadap abangnya. Ini dapat dilihat apabila Alim jatuh sakit,
adiknya menangis kerana risau akan Alim. Sikap yang ditonjolkan oleh ahli
keluarga Alim menunjukkan bahawa mereka sangat peka dengan keadaan kesihatan
Alim. Disebabkan Alim adalah seorang anak yang istimewa, ahli keluarganya
terutama ibunya amat risau akan keadaan Alim kerana Alim hanya mampu
berbaring apabila jatuh sakit. -
Alim
mempunyai keluarga yang cukup mengambil berat terhadapnya. Bukan sahaja ahli
keluarganya, malah jirannya juga turut mengambil berat terhadap Alim. Sikap
begini wajar dicontohi terutamanya apabila hidup berjiran. Sulaiman juga
merupakan seorang jiran yang ikhlas dalam bersahabat. Walaupun keadaan Alim
tidak seperti kanak-kanak yang lain, tetapi Sulaiman tetap berkawan baik
dengannya. Sulaiman juga tidak mementingkan diri sendiri dengan tidak
memahami keadaan yang dilalui oleh Alim. -
Alim
merupakan seorang kanak-kanak yang mempunyai keyakinan diri yang tinggi.
Walaupun dia adalah seorang anak yang istimewa, Alim tidak takut untuk
berkawan seperti kanak-kanak normal. Alim mampu bersahabat baik dengan
jirannya Sulaiman. -
Semangat
kejiranan yang wujud dalam diri Sulaiman dan ahli keluarganya yang mengambil
berat terhadap jiran yang lain mengukuhkan lagi nilai positif dalam cerita
sosial kanak-kanak ini. |
Kehadiran kuliah amali minggu 4
15 April 2021 ✔
Kehadiran kuliah amali minggu 4
15 April 2021 ✔
15 April 2021 ✔
No comments:
Post a Comment